Bokmässan 2011.

För ett litet tag sedan var jag och några klasskamrater och besökte den stora Bokmässan i Göteborg. Det är en fruktansvärd upplevelse på många sätt med alla människor inne i mässlokalen som trängs, stressar, hojtar, säljer och i största allmänhet suger i sig det värdefulla syret där inne. Om jag ska sammanfatta det tror jag att den största gemensamma nämnaren för besökarna av mässan inte är bokintresset utan den blanka och frånvarande blicken som man får när den helt omänskliga mängd information som finns där sköljer över en.

Med det sagt finns det inte så många konkreta (eller för den delen intressanta) minnen från själva mässan att berätta. Vad som däremot är konkret är högen med böcker jag hade med mig därifrån. Här följer en lista över dom titlar jag köpte och deras sammanlagda vikt:

650 g  Mina vackra ögon av Nina Hemmingsson
630 g  Intro av Marcus Ivarsson
560 g  Susanna & Bo av David Liljemark
500 g  Hungerhuset av Loka Kanarp och C-M Edenborg
500 g  Akira #3 av Katsuhiro Otomo
490 g  David Liljemark av David Liljemark
480 g  The Gigantic Robot av Tom Gauld
450 g  Mats kamp av Mats Jonsson
450 g  Världens Ende #2 av Världens Ende-kollektivet
440 g  Trollkungen av Kolbeinn Karlsson
350 g  Open Book av Jonas Pike Dahlström
350 g  Tummelisa eller den andra vildmarken av Matilda Ruta
300 g  Brand #2 2010
270 g  Black Eye av Ryan Standfest
180 g  Tilt #1 av Galago
170 g  POX Special #1 1985 med Robert Crumb
170 g  POX Special #1 1987 med Robert Crumb
130 g  Galago #76
120 g  MegaPyton #4 1995
100 g  MegaPyton #1 2000
100 g  MegaPyton #2 2000
100 g  MegaPyton #3 2001
  70 g  Diverse broschyrer
  50 g  Tack & Förlåt av Frida Ulvegren

Totalt: 7610 g

(Alla vikter är uträknade på en analog, tysktillverkad, orange
sjuttiotalsvåg av märket Soehnle jag lånat av min mor.)

Så alltså, inne på mässan: Tunga bokpåsar, lite syre, mycket förvirring. Men det är inte i huvudsak det som motiverar mig att åka till Göteborg under höstens första färggranna andetag, utan jag kommer snarare bära med mig dom fina stunderna som hände utanför mässans väggar.

Som när jag lyckats sno med mig heliumballonger från Galagofesten och förgyllt tiden vi väntade på spårvagnen genom att inhalera dessa, det långa och utsvävande samtalet jag och Robin hade ute i en gräsbacke vid en motorväg i Majorna, den nattliga och mycket ljuva läsningen av Mats kamp (Tack till Annas mamma Marie för platsen på soffan och allt annat!) och inte minst dom underbara serieettorna som körde limbo och allmänt piskade upp partystämningen i taket på releasefesten för Världens Ende #2.

Jag längtar till (och fruktar inför) nästa års bokmässa.
Det kommer bli minnesvärt.

Inga kommentarer: